Webbdagarna 2013

Vilken dag!

Jag har skrattat, fått gåshud, nästan börjat gråta, känt mig jättegammal och konservativ och fått en rejäl dos med framtidshopp. Kort och gott: jag har varit på webbdagarna dag ett.

För min del gav varje keynote någonting. Bekräftelse, nya tankar eller insikter. Jag rekommenderar varmt att du förkovrar dig i klippen på Bambuser. Min to-do efter idag ser ut så här, med referens till liveblogginlägg på Internetworld):

Var närvarande – du äger inte ditt varumärke

Göran Adlén – ”Vi behöver mindre socker och mer sex” av Fredrik Wass

  • Hålla bättre koll på vad som händer internationellt. Brasilien, Nairobi, Indien, Singapore – ställen där saker händer.
  • Fortsätta tjata om att vi inte äger vårt eget varumärke och att det är bra. Vi vill att andra ska prata om oss.
  • Fundera på organisationens roll i en allt rörligare framtid. Snabba i kommunikationen, men erbjuda avkoppling kanske kan vara en kombo för Naturskyddsföreningen.
  • Frigöra utrymme för snabba puckar. Se till att vi kan vara med när det händer där det händer. Det håller inte att all tid är inplanerad.

Enkel psykologi – inga genvägar till den perfekta användaranalysen

John Ekman – ”Vad dina kunder gör på din sajt och vad du tror att de gör är inte samma sak” av Sebastian Ryde.

  • Lära mig hur man gör A/B-tester och sluta låtsas som om det är en bra idé att fråga användare om hur de beter sig på sajten. Folk kanske inte vet om det men de ljuger eller har ingen aning om hur de faktiskt beter sig, och erbjuder man något för besväret gör man skadan än värre.

Diskussion om entreprenörskap med Martin Källström (Memoto), Louise Eriksson (AdProfit) Amer Mohammed (Healthy Heroes) och Rebecka Lindhe (Garantikoll.se).

Framtiden är här

Kevin Kelly – ”Tillgång blir viktigare än ägarskap” av Fredrik Wass

Disruptiva tekniker

Disruptiva tekniker

Jag valde att gå på spåret om sociala medier på eftermiddagen. Jo, jag fick med mig saker härifrån också, men framförallt, som vanligt, tänkte jag hela tiden ”det är inte jag som har störst behov av att höra det här”. Men det blir en to-do även från de här sessionerna.

Fokusera strategin

Gus Murray, LBi, berättade om deras case med Maersk.

  • Titta närmare på strategin – vad gjorde de? Jag ser likheter och kan säkert hämta erfarenheter därifrån och använda dem i jobbet.
  • Inse fakta: det går inte att utforma sociala medier-strategier för alla kanaler och alla kampanjer, operativt uppdatera kanalerna, bevaka och bemöta kommentarer i alla kanaler, mäta, analysera, utveckla, utbilda, filma, vara i framkant, hålla i relationer med bloggare etc i en och samma yrkesroll.

Var närvarande, lyssna och bemöt på Twitter

Cecilia Saberi – SAS – berättade om hur SAS hanterade konkurskrisen på Twitter i november 2012.

  • Inse att jag vet vad jag pratar om
  • Repris på ovan ”inse fakta”. SAS har ett team på 15 personer som jobbar med deras Facebooksida. De har inte jättemycket mer engagemang där än vad vi har på vår sida. Många, många fler gillare, men inte speciellt mycket fler frågor. Läste nyligen att Djurens rätt har en halvtid på Facebook. Bara. Frågan är om vi ska skära ner på antalet kanaler eller involvera fler eller… ja hur gör vi?

Synka kanalerna

Magnus Westerberg – Mogul – Pratade om att vi ska sluta arbeta i ”silos”

  • Se till att vi inte tappar besökare mellan kanalerna genom att synka kommunikationen i olika kanaler. Även om jag mest satt och tänkte ”va? vadå sociala medierarbetare i olika kanaler förenen eder”. Hej och hå. Jag får förena mig med mig själv och se till att jag synkar kanalerna bättre. 67% använder 4-5 kanaler innan de tar beslut om köp enligt en undersökning som Google gjort.
  • Promota ännu starkare att satsa på de små insatserna det dagliga arbetet, att vi organiserar oss så att vi kan vara ständigt närvarande.

Gör medvetna val

Maria Gustafsson aka Mikumaria, Miku ”Det behöver inte gå så fort när vi kommunicerar på sociala medier” av Sebastian Ryde

  • Våga stänga av oftare
  • Orka kommunicera med hjärtat
  • Stanna upp, reflektera, gör medvetna val och skapa innehåll som ger värde och stärker relationerna

Fullfjädrade kommunikatörer 

Beata Wickbom med gästerna Marcus Nyman (Stamsite), Lisa Jonsson (Misslisibell) och Nellie Berntsson (nellieberntsson.se) – ”Så tänker en Youtubestjärna” av Fredrik Wass

  • Vet inte vad jag har för action efter det här. Jag är helt tagen och kär bara. I alla fyra.  (det var här jag nästan började gråta). Tror jag bara ska ta och chilla, greppa och typ hala lite mer. Och fundera lite på hur jag kan förstå och förmedla hur den nya förståelsen för ungas beteenden på nätet kommer att påverka jobbet med att engagera människor för ett varumärke.

    Misslissibell halar ett läppstift

    Misslissibell halar ett läppstift

(Fick dock inga svar på mina funderingar kring kölvattenfrågorna, men det är jag riktigt glad för).

Ser du förresten vad hon är lik Jennifer Bark?

Noggrannhet och organisk spridning bakom framgångar

Robert Willstedt och Kalle Landin – Quizkampen – ”Noggrann planering bakom Quizkampen” av Sebastian Ryde

  • Bygga en app? Det verkar ju kul. 🙂

bild 3Avslutar med det som också var Kevin Kellys slutord som lite tröst till den som behöver det:

En tröstande slutkommentar

En tröstande slutkommentar

 

Det här är inlägg nummer 30 i #blogg100. En utmaning att skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. (Hjälp vad jag ligger efter)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *